Sådan bruger du Microsoft Teams præsentations- og deltagerrollerne

Del indlæg

Del på email
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på pinterest

Vi har nok været der alle sammen. Du er i gang med dit livs præsentation i dit online møde og pludselig overtager Jytte fra marketing mødet i fuld figur med munden fuld af knasende chips. Fokus er flyttet til Jytte pga. lyden fra hendes knasen – du mister fokus og koncentrationen ryger for alle, indtil der lige kommer styr på mødet igen med dig og din præsentation.

Dette indlæg vil også løse et (lidt sjovt) problem som jeg har fået en del henvendelser på i vores chat. Det viser sig at mange elever, der jo i øjeblikket har online undervisning i Teams, kaprer undervisningen ved at ændrer på lyden eller tage fokus med deres kamera 😊 Beklager børn, men læreren skal have kontrollen!!

Når du holder et møde, er det som standard at alle er præsentationsværter. Præsentationsrollen giver en række møde uligheder såsom at dæmpe alle på mødet, udelukke deltagere fra mødet eller overtage mødet. Og på de lidt større møder, kan dette være problematisk – se bare mit eksempel med Jytte fra marketing 😊

Så derfor er det en god idé at have styr på dette før du starter dit møde og det er heldigvis supernemt at kontrollere. Det turinabol gør du igennem Mødeindstillinger i dit møde.

Der er 2 muligheder for at rette i Mødeindstillingerne. Du kan gøre det når du opretter dit Teams møde i Outlook klienten eller du kan gøre det i Teams klienten.

 

Mødeindstillinger i Outlook klienten

Du skal starte med at åbne din Outlook klient. Gå ind i din kalender og vælg Nyt Teams-møde.

Før du sender dit møde ud til deltagerne, kan du rette Mødeindstillingerne som du ønsker. For at åbne mødeindstillingerne, skal du holder CTRL knappen nede på dit keyboard og derefter klikke én gang på Mødeindstillinger

Du bliver nu sendt videre til en hjemmeside med indstillingerne for dit kommende møde.

 

Mødeindstillinger i Teams klienten

For at kunne ændre i Mødeindstillingerne på et møde som du opretter i Teams kalenderen, skal du planlægge mødet i kalenderen og sende invitationen til deltagerne. Når invitationen er sendt, skal du klikke på mødet i din Teams kalender og vælg Rediger

 

Muligheder i Mødeindstillinger

I oversigten kan du se de muligheder der er for at tilrette Mødeindstillingerne.

Hvem kan springe lobbyen over?

Du har mulighed for at give nogle eller alle deltagere lov til at hoppe direkte ind i mødet uden at blive godkendt. Du har mulighed for at vælge Alle, Personer i min org + org der er tillid til, Personer i min org eller Kun mig. Jeg vil anbefale at man altid kører eksterne igennem lobbyen, så der ikke bliver snakket internt når eksterne kommer på mødet.

Lad altid personer, der ringer op, springe lobbyen over

Hvis denne er aktiveret, skal deltagere der ringer ind via telefon ikke vente i lobbyen, men de kommer direkte ind i mødet.

Giv besked, når personer, der ringer op, deltager i eller forlader mødet

Det kan være en god ide at modtage en besked, når en person ringer ind på telefon eller forlader mødet.

 

Hvem kan præsentere?

Det er denne indstilling som er vigtig i forhold til dit møde og hvem der kan ”overtage” mødet. Du kan vælge mellem Alle, Personer i min org., Bestemte personer eller Kun mig. Muligheden Alle er valgt som standard. Hvis du allerede ved at du er den eneste der skal kunne styre mødet, så vælg Kun mig fra start af. Du kan også vælge Bestemte personer hvis du har nogle deltagere der skal præsentere sammen med dig eller som skal styre mødet alene. Når du vælger Bestemte personer, kan du søge efter deltagere som skal kunne styre mødet. Søg eller vælg personen eller personerne.

Når du har valgt én eller flere deltagere, ser du dem i listen.

 

Tillad, at deltagere kan slå lyden til

Hvis du vil undgå tilfældig støj og distraherende lyde i store møder, kan det være en god ide at beslutte, hvornår deltagerne kan slå lyden til.

Når du er færdig med at rette dine mødeindstillinger, trykker du på Gem og dit møde er klar til at modtager dine deltagere 😊

Ændre roller i eksisterende møde

Du kan altid ændre dine indstillinger på et møde også selvom du er gået i gang med mødet og der er kommet deltagere på mødet.

I mit eksempel har jeg 2 ”almindelige” deltagere og nu vil jeg gerne have at Jakob skal kunne præsentere. Og derfor skal jeg gøre Jakob til præsentationsværk. Klik på de 3 prikker ud for brugeren og vælg Gør til præsentationsvært.

Du skal lige bekræfte at deltageren skal skifte rolle til præsentationsvært – tryk på Rediger og derefter kan deltageren overtage mødet.

Roller i Teams møder

Her kan du se de specifikke funktioner for hver rolle i et diagram

Her er et par andre nyttige indlæg som måske kunne have interesse – jeg syntes i hvert fald at du skal kigge dem igennem 🙂

Sådan bruger du MØD NU i Teams
Sådan får du din egen baggrund i Teams
Sådan bruges SPOTLIGHT i Microsoft Teams
Sådan optager du dit møde i Teams
Sådan aktiveres NY MØDEOPLEVELSE i Teams

 

Kom godt i gang med Teams! 

Microsoft Teams er jo utrolig populær. Og som du måske allerede har fundet ud af, så er det ikke kun online møder som Teams kan bruges til – men der er meget mere. Så hvor starter du? 

Vil du have hjælp til at komme rigtigt i gang med Microsoft Teams eller begynde at bruge Teams mere i din virksomhed? 

Tag fat i mig, så kan vi planlægge et forløb. 

 

Dette indlæg er skrevet af Martin Kumini som du altid kan kontakte på mck@oo.dk eller 70211813 hvis du har spørgsmål til indlægget.

Martin Kumini

SENESTE INDLÆG

Andre gode indlæg ...

Beskyt dig selv mod phishing

Beskyt dig selv mod phishing Phishing (engelsk, udtales “fishing”) er et angreb, som forsøger at stjæle dine penge eller din identitet ved at få

Hvorfor er der forskel i prisen?

Hvad får omkostningerne til at stige ved en installation af Microsoft 365 Business Premium? Har du nogensinde spekuleret på hvorfor omkostningerne til installationen af

Hvad er Microsoft Intune (Microsoft Endpoint Manager) ?

Intune er skruet sammen til at gøre administrationen af den moderne arbejdsplads enkel og sørge for at din digital transformation bliver nemmere. Skab det mest produktive Microsoft 365-miljø, som brugere kan bruge