7 ofte stillede spørgsmål om Microsoft 365

Del indlæg

Del på email
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på pinterest

I dette indlæg ser du det nyeste inden for Office og sikkerhed fra Microsoft, hvad er forskellen mellem dem og hvad jeg oplever af spørgsmål når jeg er på kundemøder. 

Hvad er Microsoft 365 (Office 365)? 

Microsoft 365 Business Premium er en samling af “bedst i klassen”-programmer som spænder fra tekstbehandling og cloud-lagring til interaktionstjenester. Dette er programmer som Excel, Word, Outlook, OneNote, Flow, OneDrive, Planner, PowerPoint, SharePoint, Team omange flere. Og alt dette fungerer fra web, desktop, tablet og smartphone. 

Dette er måske den mest anvendte Office-pakke blandt virksomheder rundt om i verden, hvor du bliver en del af et verdensomspændende sikkert miljø. Og truslerne udefra bliver hele tiden sværere og sværere at spotte – man kan meget nemt komme til at åbne den forkerte e-mail, åbne den forkerte vedhæftede fil eller trykke på det forkerte linkhvor du simpelthen bliver narret til at afgive din adgangskode. Microsoft har nu samlet de perfekte sikkerheds værktøjer i Microsoft 365 Business Premium, så du kan sænke skuldrerne og ikke være så bekymret hele tiden (dog skal man altid være opmærksom på det man modtager på e-mail og de hjemmesider man surfer på). 

Hvad er Microsoft 365 Business Premium? 

Microsoft kommer hele tiden med nye pakker og opdateringer, for at levere det er passer bedst til nutidens virksomheder og deres medarbejdere. Microsoft 365 pakkerne justeres hele tiden med nye funktioner og sikkerhedsfunktioner. 

Sidste efterår (2019) kom Microsoft 365 Business (som nu hedder Microsoft 365 Business Premium) med alle programmerne fra Office 365 Business Premium (som nu hedder Microsoft 365 Business Standard) inkluderet, og også tilført et omfattende sæt førsteklasses sikkerheds tjenester, der dækker både software og udstyr, men som stadig lader dig arbejde som du er vant til. 

Denne pakke giver dig mulighed for at sikre både dit brugernavn, din adgangskode til alle tjenester, samt telefonen og computeren til alle dine medarbejdere. Dette gøres ved at aktivere inkluderede tjenester såsom

  • Beskyttelse af e-mail
  • Sikker login med to faktorer 
  • Informationsbeskyttelse 
  • enhedsstyring 
  • Sikker program udrulning 
  • Opgrader til Windows 10 
  • BitLocker-kryptering 

 Det kan virke som om det er komplekst og avanceret at skulle slå disse tjenester til, men med vores installations assistance så er det kun 2-faktor logon som dine medarbejdere skal tænke på. Resten af tjenesterne kører enten i baggrunden eller som tjenester i skyen.  

Administrative fordele 

Hvis du ser bort fra den fordel, du får ved at have en sikker forretning, er der endnu flere aspekter af Microsoft 365 Business Premium, der giver endnu bedre kontrol og overblik. 

Du kan se aktivitetslogfiler og loginforsøg på alle de enheder, du har i din virksomhed (PC, mobiler), og du kan sætte nogle begrænsninger for, hvad der skal være tilgængeligt på dem. 

Hvis en telefon eller pc bliver stjålet eller mistet, kan du let fjerne den i klientadministrationen og dermed fjerne muligheden for at logge ind i Office og fjerne følsomme oplysninger fra din enhed. 

Applikations udrulning kan spare dig for meget tid, hvis en medarbejder får en ny pc. Hvis din medarbejder får en ny pc, vil du være i stand til at rulle det samme layout ud, som var på den forrige pc med filer, applikationer og Office, så du bare kan fortsætte med at arbejde. 

 

De 7 hyppigst stillede spørgsmål om Microsoft 365 

Her er de 7 spørgsmål, som hyppigst kommer når vi er ude og snakke på kundemøder. Det varierer fra sikkerheds spørgsmål til spørgsmål omkring Microsoft 365 produkterne, som jeg vil dele og besvare her:

  1. Jeg bruger Microsoft i dag, men er det ikke sikkert out-of-the-box?
    Microsoft har de mest sikre serverparker i verden, hvor data gemmes flere steder, og programmerne i sig selv vil ikke blive hacket og data er sikre. Der hvor du ikke er sikker er, om en medarbejder trykker på noget farligt i en e-mail, eller får en vedhæftet fil, der installerer noget uden brugeren ved det, medarbejderen logger på et usikkert netværk eller har en meget simpel adgangskode, så kan både brugernavn og adgangskode hurtigt gå tabt.
    I pakken Microsoft 365 Business Premium har du mulighed for at sikre dig mod disse scenarier, men det er ikke aktiveret out-of-the-box når du køber licensen. Der skal bruges noget tid på at sætte det op, men så er du og dine medarbejdere sikret fremover.
  2. Er der næsten 0% chance for, at jeg bliver hacket?
    Man håber altid at det ikke kommer til at ske for en selv og at det altid er naboen det sker for. Men tal viser bare at flere og flere virksomheder bliver hacket – det være deres computere og netværk og som ofte får det økonomiske konsekvenser for virksomheden. Tal viser at over 40% af cyber angreb er rettet mod små og mellemstore virksomheder. Og at det er over 5% af danske virksomheder der er blevet hacket. Og det forlyder at dette tal kan være langt højere, da mange virksomheder enten ikke rapporterer det til myndighederne eller de slet ikke ved at de er blevet hacket. Og mange af de hacks der er gennemført i virksomhederne, er desværre forårsaget af en medarbejder der ikke var opmærksom på at det var et angreb som havde sneget sig igennem og var blevet aktiveret. OG det er sikkert at hændelserne kun vil stige hvert år og angrebene bliver mere og mere avancerede.
  3. Hvad er 2 faktorer godkendelse?
    Dette er en sikkerheds-app på din telefon til at godkende dine logins. Dette gør dine brugers digitale identiteter umulige at få adgang til, medmindre hackeren fysisk har dine medarbejders enheder sammen med det rigtige brugernavn og adgangskode. Læs mit indlæg om multi faktor godkendelse her.
  4. Skal jeg logge ind hver dag med 2 faktorer?
    Det kan konfigureres til at genkende netværk, så du kun behøver at godkendes på netværk, som du ikke betegner som sikre (intern). Hver 14. dag skal du godkende dette igen.
  5. Hvad kræves af installationen og opsætning?
    Det kommer meget an på hvilken hardware og hvor gammel denne hardware er – dette skal ofte besvares individuelt fra sag til sag. Erfaringsmæssigt skal man regne med 1 time pr. enhed der skal have udvidet sikkerhed hvis enheden er relativt ny. Det varierer også efter hvor mange tjenester som skal aktiveres/installeres.
  6. Hvad menes med e-mail-beskyttelse?
    Dette er en tjeneste, der kører i baggrunden ude i skyen og den sikrer, at det, der modtages via e-mail, er så sikkert som det kan være. Denne sikkerhedstjeneste scanner alle indgående (og udgående) vedhæftede filer og links for ondsindet materiale og svindleres domæner (falske hjemmesider). Hvis der er noget der viser sig at være farligt, modtages det slet ikke, og du får at vide, at der er noget at være opmærksom på.
  7. Hvor meget koster det?
    Microsoft 365 Business Premium koster 126 kr. pr. bruger om måneden. Du kan læse meget mere om licenser og priser her.

 


 

Hvis du kunne tænke dig at høre mere om Microsoft’s kontor pakker og mulighederne omkring sikkerhed, er du velkommen til at kontakte os enten via kontakt formularen på hjemmesiden, på telefon 70211813 eller på mail salg@oo.dk. 

Dette indlæg er skrevet af Martin Kumini som du altid kan kontakte på mck@oo.dk eller 70211813 hvis du har spørgsmål til indlægget.

Martin Kumini

 

SENESTE INDLÆG

Andre gode indlæg ...

Beskyt dig selv mod phishing

Beskyt dig selv mod phishing Phishing (engelsk, udtales “fishing”) er et angreb, som forsøger at stjæle dine penge eller din identitet ved at få

Hvorfor er der forskel i prisen?

Hvad får omkostningerne til at stige ved en installation af Microsoft 365 Business Premium? Har du nogensinde spekuleret på hvorfor omkostningerne til installationen af

Hvad er Microsoft Intune (Microsoft Endpoint Manager) ?

Intune er skruet sammen til at gøre administrationen af den moderne arbejdsplads enkel og sørge for at din digital transformation bliver nemmere. Skab det mest produktive Microsoft 365-miljø, som brugere kan bruge